کد مطلب:95549 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

خطبه 052-در نکوهش دنیا












[صفحه 109]

درباره سستی دنیا ای یاران من، دنیایی كه شما دل بدان بسته اید، فانی و رو به زوال است، تحولات پیاپی و تغییرات دم به دم آن نشانه ناپایداری دنیاست، می بینید كه بهر چیز دل می بندید به راه فنا و نیستی می شتابد.... دنیا گذرگاه مردم بسوی مرگ و فناست و آدمیان را بسوی اعماق زمین می كشاند. حلاوت زمین به زهر آكنده است و صافی آن ناصاف و تیره است. سپیده روشنش به سیاهی محزونش پیوسته و آنچه مانده آب شور و بدمزه ایست كه هیچ تشنه ای را سیر نمی كند و عطش را افزون نیز می سازد. ای بندگان خدا بیدار باشید كه دنیا چون برق جهنده و چون توفان گریزان است بر این دنیای گذرا دل نبندید. كه آرزوهای بسیار شما را فرجامی نیست و جز به وهم و خیال نمی رسد. به خدا سوگند اگر دنیا را این چنین كه هست و هیچ نیست بشناسید، گوشه می گیرید و دست بدامان خدا می آویزید كه شما را رهایی بخشد و به سرای باقی رهنمون گردد. ای مردم، از اهل دنیا و از مال دنیا دوری كنید تا به خدا نزدیك شوید و به مرتبه ای بالا و به میعادگاهی كه خداوند وعده فرموده است، برسید و با خوبان و صالحان جهان كه انبیاء هستند محشور شوید. بخدا سوگند، كه دلهای شما اگر از ترس عذاب الهی

در خود بپیچد و بسوزد و اشكهای شما سیل گونه با خون آمیخته و جاری گردد باز در برابر نعمات یزدان حال و روز ناچیز داشته اید و شكر هدایت و نعمتش را بجای نیاورده اید.

[صفحه 109]

قربانی ای مردم آنچه در راه خدا قربانی می كنید، باید از بهتری و گرانترین و با ارزشترین نوع آن باشد كه قربانی ناقص و ناسالم، قبول درگاه خداوند نخواهدبود. گوسفند سالم و مناسب قربانی، گوسفندی است كه گوش بریده و كورچشم نباشد. حیوان فلج و معیوب شایسته ایثار بدرگاه خداوندی و ساحت كبریایی حق نیست.


صفحه 109، 109.